*Ordet fanzine är en förkortning av "Fan Magazine", och är en slags hemmaproducerad amatörtidning eller tidskrift. Alla kan göra fanzine, och de kan handla om vad som helst – serier, musik, film, sport osv. Redax är en förkortning av "redaktion" och kommer ursprungligen från serietidningen Fantomen.

tisdag 5 augusti 2014

Skrivövningar

Dagens gäst var Linn, tillsammans med henne har vi gjort skrivövningar; först gjorde vi en skrivövning som gick ut på att skriva meningar som börjar med samma ord, alltså upprepningar.

Linn hade med sig ett exempel på detta, som hon läste högt för oss, en Latin Kings-text:

Vad då jag är okej och resten ska hem
jag tar sönder dig
fast ni är tio eller fem
jag tar sönder dig
med eller utan Merca
jag tar sönder dig
vadå alla svartskallar haschar
jag tar sönder dig
för att jag är en idiit
jag tar sönder dig
för att du är full av skit
jag tar sönder dig
och din diskriminering
jag tar sönder dig
och din jävla segregering
jag tar sönder dig
för att jag är svartskallen du hatar
jag tar sönder dig
för att din hjärna jag matar
jag tar sönder dig
med en mikrofon som vapen
jag tar sönder dig
vad då jag får hjälp av staten
jag tar sönder dig
för att jag jobbar hårt
jag tar sönder dig
så respektera vårt
jag tar sönder dig
så jiddra ej
jag tar sönder dig
jag tar sönder dej

Sedan provade vi att skriva brev, alltså att rikta skrivandet till någon, utan att behöva skicka det. Det kan vara enklare ibland att få det man vill sagt, genom att skriva det som ett brev. Det finns många exempel på sådana texter, kärlekslåtar t.ex., eller politiska texter i form av brev till politiker och andra makthavare. Linn berättade om ett brev organisationen Ingen Människa Är Illegal en gång skrev till statsminister Fredrik Reinfeldt och Beatrice Ask, som de sedan läste högt utanför regeringen.

Därefter skrev vi tillsammans i par, där man fick turas om att skriva varannan mening.



Några reflektioner kring skrivövningarna:
Det kan vara att komma på något att skriva, för vissa av oss kändes det som en utmaning, något en inte är van vid. Det kan hjälpa att skriva snabbt, t.ex. när man skriver tillsammans så går det snabbt, man hinner inte tänka och det blir roligt. En sådan övning kan hjälpa en att komma igång. Det ger också en inblick i att det man skriver inte behöver vara vackert och genomtänkt.